Op school moet een kind presteren. Helaas hangt van de resultaten veel af. Blijven de resultaten achter dan redt je kind het niet in de klas en heeft je kind extra instructie nodig.
Veel kinderen hebben wel de intelligentie om goede resultaten te halen, maar het komt er niet uit. Ouders en school vragen zich dan terecht af hoe dit toch komt. Vaak komt dit doordat kinderen simpelweg niet weten hoe ze moeten leren. Leren leren dus.
Zaken als deze spelen hierbij een grote rol:
- een goede planning maken
- je aan een planning houden
- realistische doelen stellen
- een aanpak/plan bedenken hoe je deze doelen kunt bereiken
- weten hoe je iets moet leren, bv. woordjes, topografie
- een goede samenvatting maken en iets in eigen woorden weergeven zodat het ook gesnapt wordt
- jezelf overhoren om te kijken of je iets echt kent
- goede concentratie
- de intrinsieke motivatie om een doel te behalen/ zelfdiscipline
- kritisch durven kijken naar hoe je iets gemaakt hebt, bv een toets nakijken welke fouten gemaakt zijn
- zelfevaluatie: hoe heb ik iets gedaan, hoe ging dat, wat kan een volgende keer beter
- vragen durven stellen
- trots zijn op behaalde resultaten/successen
- zelfvertrouwen: Ik kan het! Het gaat me lukken!
Tijdens de bijlessen oefenen we om dit te verbeteren zodat het leren leren makkelijker gaat. Je kind is gemotiveerder, heeft meer zelfvertrouwen en heel belangrijk: krijgt succeservaringen!