Skip to main content

Gestructureerd leren werken met de beertjes van Meichenbaum

Makkelijker starten met school- en huiswerk én een betere focus!

10 april 2025
Ilona Motshagen
Vindt jouw kind het lastig om aan school- en huiswerk te beginnen? Slaat je kind delen over of zitten er veel fouten in? Kan jouw kind zich maar moeilijk concentreren tijdens het maken van school- en huiswerk? In deze blog lees je hoe de beertjes van Meichenbaum jouw kind hierbij kunnen helpen.

Gestructureerd leren werken met de beertjes van Meichenbaum: Makkelijker starten met school- en huiswerk én een betere focus!                                 

Herkenbaar?

Je kind komt thuis uit school, jullie drinken samen wat en kletsen even over de schooldag. Dan wordt het toch echt tijd voor huiswerk. Je merkt dat je kind zich er maar niet toe kan zetten te beginnen. Ook van de leerkracht van je kind hoor je geregeld dat je kind het lastig vindt op school om te starten met het maken van schoolwerk en zich te blijven focussen op het werk. Hierdoor heeft je kind het werk vaak niet af, heeft dingen overgeslagen of er zitten veel fouten in het werk.

Wil je weten wat je hieraan kan doen samen met de Beertjes van Meichenbaum? In deze blog lees je er meer over.

De Beertjes van Meichenbaum

Je weet zeker dat je kind het werk in de klas en thuis prima kan, maar het komt er op één of andere manier niet uit. Dit kan komen doordat je kind het moeilijk vindt om structuur aan te brengen in het schoolwerk en hierdoor zijn of haar aandacht er moeilijk bij kan houden.

Je kunt dit bijvoorbeeld merken aan je kind doordat hij of zij snel afgeleid is, taken uitstelt, of niet weet waar te beginnen en hoe te beginnen.

Gelukkig is de methode van de Beertjes van Meichenbaum een hele duidelijke en overzichtelijke manier om je kind te helpen bij het plannen, uitvoeren en afronden van zijn of haar werk. Deze aanpak is praktisch, eenvoudig en heel gemakkelijk toe te passen op school én thuis. Deze aanpak helpt óók bij het gestructureerd aanpakken van allerlei andere klusjes of taken zoals het opruimen van een kamer of een koffer inpakken voor de vakantie.

 

De beertjes van Meichenbaum en gestructureerd werken

De methode werkt met vier stappen die je kind helpen om grip te krijgen op zijn of haar werkproces:

  1. Wat ga ik doen?
  2. Hoe ga ik dat doen?
  3. Ik doe het!
  4. Hoe heb ik het gedaan?

Door deze stappen bij iedere taak consequent toe te passen, krijgt je kind meer controle over zijn of haar werk. Het helpt je kind overzicht te houden, taken beter te plannen en zijn of haar aandacht erbij te houden.

Stap 1: Wat ga ik doen?

Bij de eerste stap gaat het om het bepalen wat er nou eigenlijk precies in de opdracht staat. Het letterlijk lezen van de opdracht en in eigen woorden navertellen is hierbij heel belangrijk. Het is voor je kind vaak niet precies duidelijk wat hij of zij moet doen. Daardoor gaat je kind misschien al beginnen voordat hij of zij goed weet wat de opdracht is of je kind vult een deel van de opdracht in zijn of haar hoofd zelf in. Bij deze eerste vraag is het aan te raden het huiswerk in deelopdrachten op te splitsen zodat je kind maar met 1 opdracht tegelijk in zijn of haar hoofd bezig is. Tijdens school- en huiswerk is het verdelen van het werk in deelopdrachten erg belangrijk omdat dit je kind helpt om in zijn of haar hoofd het overzichtelijk te houden.

Tips:

  • Laat je kind de opdracht hardop zeggen of opschrijven.
  • Zorg dat de opdracht duidelijk en haalbaar is.
  • “Wat moet ik doen” bij een deelopdracht is letterlijk verwoorden wat je bij de deelopdracht moet doen. Het geeft alle informatie over alleen de opdracht dus nog niet over hoe je die opdracht gaat doen.

Een voorbeeld:

Een kind met een spellingopdracht kan zeggen: "Ik ga 10 woorden leren schrijven met spellingregel…..." Deze woorden schrijf ik in mijn spellingschrift.

Stap 2: Hoe ga ik dat doen?

Nu je kind weet wat hij of zij moet doen, helpt het tweede beertje om een concreet plan te maken. Je kind leert zo na te denken over hoe hij of zij de taak gaat aanpakken en welke stappen je kind moet uitvoeren. Deze stap voorkomt dat je kind zonder een duidelijk plan gaat beginnen en daardoor delen overslaat of halverwege vastloopt.

Tips:

  • Gebruik plaatjes of tekst als hulpmiddelen, zoals een stappenplan of pictogrammen.
  • Gebruik het stappenplan die de leermethode op school ook hanteert. Zo hoeft je kind niet overal zelf een stappenplan voor te bedenken.
  • Laat je kind hardop zeggen of opschrijven wat hij of zij nodig heeft (bijvoorbeeld een potlood en schrift of een rustige plek).
  • Zorg dat het plan eenvoudig is en korte stappen bevat.

Een voorbeeld voor de spellingopdracht:

  1. Zoek een rustige plek.
  2. Zorg voor een lege tafel met alleen een pen en de spellingopdracht.
  3. Schrijf elk woord op met behulp van de spellingregel.
  4. De stappen die ik moet doen om de spellingregel goed toe te passen zijn:

 

Stap 3: Ik doe het!

Bij deze stap gaat het om het uitvoeren van de opdracht. Veel kinderen die concentreren lastig vinden, vinden het ook lastig om daadwerkelijk te beginnen. Dit beertje moedigt je kind aan om te starten en zich aan zijn of haar plan te houden.

Tips:

  • Gebruik een timer om focusmomenten te creëren (bijvoorbeeld 10 minuten werken, 2 minuten pauze).
  • Complimenteer je kind tijdens het uitvoeren van stap 3: "Goed bezig, ik zie dat je de stappen steeds weer benoemt!".
  • Benoem en vier de succesmomenten die je kind ervaart wanneer het gelukt is om het werk te maken. Door succeservaringen te vieren wordt de motivatie bij je kind groter om de volgende keer dat succesgevoel weer te willen ervaren.

 Stap 4: Hoe heb ik het gedaan?

Terugkijken op hoe het werken is gegaan, is heel belangrijk om te leren en te groeien in het maken van school- en huiswerk. Dit laatste beertje helpt je kind om terug te kijken zijn of haar manier van werken: Wat ging goed? Wat vond ik nog moeilijk? Wat kan ik de volgende keer anders doen? Bij welke stap ging het nog goed en bij welke stap lukte het niet? Vooral deze laatste vraag helpt (jou en) je kind om er achter te komen dat het misschien vaak bij een bepaalde stap misgaat. Hier kan dan de volgende keer extra aandacht aan besteed worden zodat deze stap makkelijker gaat.

Tips:

  • Bespreek de taak samen met je kind en geef positieve feedback.
  • Laat je kind zelf vertellen wat goed ging of een volgende keer anders kan.
  • Bespreek verbeterpunten op een positieve manier: "Wat kun je de volgende keer anders doen om het nog makkelijker te maken?"

Waarom werkt deze methode zo goed voor je kind?

  • De 4 stappen bieden je kind een manier om gestructureerd te werken: De vier stappen zorgen voor een heldere en overzichtelijke werkvolgorde.
  • De 4 stappen verbeteren de concentratie van je kind: Door de focus op één stap tegelijk te leggen, houdt je kind overzicht en lukt het je kind beter te blijven focussen.
  • De 4 stapppen vergroten het zelfvertrouwen van je kind: Je kind ziet zijn of haar eigen vooruitgang en leert zélf een manier van aanpak en oplossingen te bedenken.
  • De 4 stappen zijn praktisch te gebruiken: De methode is erg duidelijk en is makkelijk aan te passen aan verschillende leeftijden en niveaus. Deze methode is zeer geschikt voor zowel kinderen in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs.

Hoe gebruik je de beertjes bij jouw kind?

  • Maak een schema van de 4 stappen: Gebruik afbeeldingen van de beertjes met de stappen erop. Dit helpt je kind om de stappen te onthouden. Op school kunnen de 4 stappen op de tafel worden geplakt ter ondersteuning. Nog leuker is het voor je kind wanneer je in plaats van de beertjes, door je kind zelf gekozen plaatjes gebruikt.
  • Oefen samen met je kind: Loop de stappen samen met je kind door totdat het de stappen zelfstandig kan toepassen. Dit heeft tijd en veel oefening nodig. Laat je kind merken dat je alle tijd hiervoor wilt nemen. Zo voelt je kind zich veilig en durft hij of zij de tijd te nemen die nodig is om de stappen goed te oefenen.
  • Oefen regelmatig: Laat je kind de beertjes dagelijks gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het huiswerk, in de klas of tijdens taakjes thuis.
  • Begin makkelijk: Start met korte en eenvoudige taken zodat je kind veel succeservaringen ervaart. Wanneer je kind zelf ervaart dat het echt helpt zal je kind ook zelf gemotiveerd zijn om de stappen te blijven gebruiken. In het begin zullen de stappen nog wel wat tijd in beslag nemen, maar naar mate je kind het vaker doet zal hier een routine in ontstaan waardoor het sneller gaat.

Begin vandaag nog!

De beertjes van Meichenbaum kunnen je kind goed ondersteunen bij het gestructureerd leren werken. Door de 4 stappen te gebruiken leert je kind goed overzicht te houden, gefocust te blijven en zelf een plan van aanpak en oplossingen te bedenken.

Wil je graag aan de slag met de Beertjes van Meichenbaum samen met jouw kind? Door deze blog kun dit prima zelf oefenen met je kind.

Vind je het prettiger om dit samen met mij te doen of hulp te krijgen bij het opstarten? Bel of mail me dan. Samen kijken wij hoe ik je kind kan helpen bij het meer gestructureerd werken, met een betere focus. Ook voor vragen of opmerkingen kun je mij altijd geheel vrijblijvend bellen!

 

Wil je meer weten?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie over hoe ik jouw kind kan helpen.